سفارش تبلیغ
صبا ویژن
نرسیدن خیرت [به دوستان] به دوستی [آنان]با دیگران می انجامد . [امام علی علیه السلام]
 
شنبه 90 بهمن 29 , ساعت 6:36 عصر

این شمع‌های برش‌دار ظاهری فریبنده دارند و ساختن آنها ارزش زحمت کشیدن را دارد، در این‌جا دو نوع شمع وجود دارد که با یک روش و موم و راهنما ساخته می‌شوند، برای این نوع شمع‌ها سعی و کوشش کنید و با مهارت تکه‌های باریک را ببرید و فر دهید، و این برش‌ها را روی شمع‌های قالبی و مکعب می‌توانید انجام دهید ولی خیلی باید با احتیاط عمل نمائید چون شمع مقاوم نیست و ممکن است بشکند، ولی اگر هنگام کار دچار مشکل شدید نگران نباشید و مأیوس نشوید با تمرین می‌توانید در این کار مهارت کامل را به‌دست آورید.

شمع‌های پیچ و برش‌دار


- مواد و لوازم مورد نیاز:
دو عدد شمع سفید، موم پارافین که به 60 درجه سانتی‌گراد (145 درجه فارنهایت برسانید)، 5 درصد وزن موم (موم چسبنده میکرو)، رنگ سفید موم و رنگ‌های دیگر رنگی موم، ظرف برای ذوب کردن موم، دماسنج مخصوص، قاشق چوبی، چاقوی تیز، دو عدد ظرف بلند که به اندازه ارتفاع شمع مورد نظرتان باشد، یک ظرف بزرگ برای نگه داشتن این شمع، یک ظرف بزرگ برای حمام آب سرد.
- نکته، موم را می‌توانید از دو رنگ استفاده نمائید یک رنگ قوی و دائمی و یک رنگ سفید، هر رنگ باید به اندازه مقدار غوطه‌ور کردن ارتفاع شمعی که انتخاب کرده‌اید باشد. رنگ سفید برای این لازم است که تفاوت بین لایه‌های موم رنگی را نشان دهد، بدون رنگ سفید لایه رنگ نشده خاکستری به نظر خواهد آمد.
1. موم میکرو را در ظرف مخصوص ذوب کنید سپس موم پارافین را اضافه کنید و به ذوب کردن ادامه دهید.
2. طرحی را که می‌خواهید برش دهید یا حکاکی کنید بکشید و تا زمانی‌که شمع آماده برای برش یا حکاکی شد وقت تلف نشود زیرا زمان با ارزش است.
3. دو عدد قوطی را آماده کنید یکی برای موم سفید و دیگری برای موم رنگی، و عمق هر یک مطابق با ارتفاع شمع مورد نظر شما باشد که می‌خواهید در آنها غوطه‌ور کنید.
4. یک ظرف پهن که به اندازه کافی برای هر دو قوطی شما جا داشته باشد انتخاب کنید و آنها را در آن قرار دهید. ظرف را پر از آب کنید و حرارت دهید درست زیر نقطه جوش (جوش نیاید). موم را در 77 درجه سانتی‌گراد (170 درجه فارنهایت) ذوب کنید و نیمی از موم را در هر یک از قوطی‌ها بریزید و آنها را در آب داغ قرار دهید. رنگ سفید را به یک قوطی و رنگ رنگی را به قوطی دیگر اضافه نمائید و هر یک را هم بزنید و آنها را در آب داغ قرار دهید. رنگ سفید را به یک قوطی و رنگ رنگی را به قوطی دیگر اضافه نمائید و هر یک را هم بزنید تا تمام رنگ حل شود و اگر لازم بود رنگ بیشتری اضافه کنید تا رنگ مورد دلخواه شما به‌دست آید. یک ظرف بزرگ که به اندازه کافی برای غوطه‌ور کردن شمع‌های شما عمیق باشد برای حمام آب سرد انتخاب کنید.
5. نوارهای فیتیله را در موم رنگی که در حدود 45 ثانیه غوطه‌ور کنید، سپس آنها را در حمام آب سرد قرار دهید و بیرون آورید و با دست کمی تکان دهید یا با یک تکه پارچه نرم روی شمع بکشید تا آب اضافی از آنها جدا شود (اگر قطره‌های آب روی شمع بماند وقتی‌که می‌خواهید دوباره در موم غوطه‌ور کنید باعث حباب‌هائی در موم خواهد شد)
6. شمع‌ها را دوباره در موم رنگی غوطه‌ور کنید و به مدت 1 ثانیه بگذارید بماند و آنها را برگردانید به حمام آب سرد و این روش را به‌طور کامل در حدود 5 بار در موم رنگی تکرار کنید. مدت زمانی‌که برای غوطه‌ور کردن لازم دارید و بستگی به سرعت عمل سفت و ساخته شدن موم شما دارد و می‌‌توانید با تشخیص دادن رنگ به کارتان سرعت دهید.
7. روش غوطه‌ور کردن در حمام آب سرد را تکرار کنید و این بار در موم سفید به‌طور کامل 5 بار غوطه‌ور کنید و شمع‌ها را در یک جای محکم آویزان کنید و بگذارید بمانند.
8. اکنون برای برش آماده هستید، شما حدود 5 دقیقه وقت دارید که با آنها کار کنید، راستی شما باید طرح را در خاطرتان داشته باشید و در فکرتان برای ساختن آن‌ را متمرکز کنید.
- توضیحات اصلی برای هر روش:
- برش دادن:
هنگام برش دادن روی شمع طوری عمل کنید که یک قسمت از شمع را طوری که رنگ لایه زیرین سطح نمایان شود ببرید. برش این ناحیه نباید خیلی عمیق باشد یا این‌که قسمتی از شمع که می‌خواهد بسوزد نازک شود، بنابراین با دقت و مهارت برش دادن را دور تا دور شمع انجام دهید و دقت کنید که برش‌ها باید به‌طور موازی شکل بگیرند و برای این کار به مقداری تمرین نیاز دارید. چاقو را محکم در دست بگیرید و یک برش زیبای دوتائی روی شمع ببرید و این‌کار را با تکان دادن مچ دست انجام دهید، تکه موم به‌طور کامل از شمع می‌افتد تکه‌های اطراف یک شمع بستگی به برش دادن شما دارد . برش دادن را تا اندازه‌ای که شکل شما فرم بگیرد ادامه دهید.
- بریدن - فر دادن شمع:
بریدن و فر دادن شمع‌ها هم مانند روش برش دادن می‌باشد با این تفاوت که در بریدن و فر دادن شمع‌ها تکه‌های موم به شمع وصل می‌مانند، و به‌طور وارونه به شمعی که باید بسوزد می‌چسبد یا این‌که مانند یک حلقه به شمع می‌پیچد و دوباره وصل می‌شود.
- پهن کردن و پیچاندن موم بریده شده:
چاقو را محکم در دست بگیرید و یک تکه کوچک از شمع در حدود 5 سانتی‌متر طول ببرید و به‌طور کامل تا پائین انتهاء شمع برش ندهید ولی آن‌را به‌طور کامل تا پائین انتهاء شمع برش ندهید ولی آن‌را به شمع وصل کرده باقی بگذارید، چاثو را کنار بگذارید و تکه بریده شده شمع را با انگشتانتان بپیچید موم را به سمت پشت پهن کنید و سطح داخلی را به نمایش بگذارید، سپس نوار موم را به سطح شمع با کمی فشار آوردن به انگشتانتان دوباره وصل کنید.
- بریدن و فر دادن شمع‌های مارپیچ:
چاقو را محکم بگیرید یک برش در حدود 10 سانتی‌متر طول ببرید ولی برش را به انتهاء شمع وصل شده باقی بگذارید، آهسته و به آرامی سرتاسر موم برش داده شده را تا نوک بپیچید، سپس این تکه را به سطح شمع با کمی فشار انگشتانتان بچسبانید.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ